Bild och foto

En bild säger mer än tusen ord

Dags för en ny utmaning: Fotoreportaget!

Idén är att använda fotot till något mer än att "bara" vara fint; fotografi med ett syfte. I denna utmaning kan syftet vara nästan vad som helst:

* beskriva eller berätta om något
* roa
* befästa en ståndpunt
* agitation
* etc

Regler:

1. 3-5 kort
2. Text som binder samman korten. Texten kan vara före, mitt emellan, eller efter korten. 100 - 500 ord ungefär.
3. Sista dag att lämna in korten: 31 juli 2008.
4. Vinnaren utses genom medlemsomröstning (åter om detta när vi närmar oss slutdatum).

Vi är nybörjare (?) så jag förväntar mig inga långa essäer eller allt för genomarbetade reportage. Exempel på teman skulle kunna vara:

* Pias första dag i skolan
* Skräpstockholm
* Peter knyter en fluga
* Bruket, 20 år senare
* etc

Jag kommer att lägga upp ett litet fuskreportage om ett tag, utom tävlan så att ni får ett hum om var ribban ligger (dvs inte speciellt högt!).

Lycka till!

/Bosse.

Dela

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Gårdby Lanthandel (OBS. Påhittad historia utom tävlan.)

Ungefär 37 km nordväst om Sundsvall ligger den lilla avfarten mot Gårdby. Strax utanför samhället ligger en lanthandel med anor från 1800-talet.

- Det var min farfarsfar som startade affären, berättar Agnes Eek. Sedan dess har det varit kvinnor som drivit verksamheten.

Agnes gick första året på gymnasiets ekonomiska linje, när hennes moster beslöt att sälja affären. Trots att Agnes då bara var 17 år beslöt hon sig för att ta över.

- Jag kunde inte bara se att affären skulle läggas ner eller hamna hos främlingar, säger Agnes.

Lanthandeln har behållt sin karaktär genom åren, även om en hel del nya saker kommit in i sortimentet. En storsäljare är dock fortfarande den hemlagade sylten som finns i alla tänkbara smaker.

Agnes, som idag är 19 år säger att hon aldrig ångrat sig.

- Nej, man måste våga för att vinna. Och eftersom jag fortsätter att studera ekonomi vid sidan om får jag en praktik som ingen av mina klasskompisar ens kommer i närheten av, avslutar Agnes.

Trevlig berättelse och ett trevligt intiativ. På vägen från Västervik i lördags såg jag en skylt med en lanthandel som skulle slå igen. Deprimerande. De öppnar säkert något Willys eller Lidl där i stället.

Helt underbar utmaning. Ska bli roligt att ta sig an den. Jag har skrivit om det på Bild och foto så att fler blir sugna att vara med...

FOTOREPORTAGE: PLANKET08 & NYANS08
Ett meta reportage.

En fin sommartradition i Stockholm är fotoutställningen Planket, som startade 1981. Under en dag ställer 45 fotografer ut sina egna alster på ett rödmålat plank vid Vitabergsparken på Södermalm. Arrangörerna väljer den första fotografen som i sin tur väljer nästa utställare och så vidare.

Lars Tunbjörk, som är en av Sveriges mest namnkunniga fotografer, finns också representerad på Planket. Han tycker att det är roligt att se så många nya, för honom okända, fotografer.

Efter att noga ha gått igenom alla fotografier tänker Lars Tunbjörk bege sig till Nyans08, en liknande utställning belägen 2 stenkast från Planket08. För första året ställer ett antal mindre etablerade fotografer ut sina verk.

Hanna Jagare står för en av det mer intressanta inslagen. Hon fotograferar mycket i hemmiljö.

- Man vill ju gärna känna sig säker hemma, säger Hanna, men ändå tar man med sig olika saker hem.

En annan intressant personlighet är den mexikanske fotografen Nuan Rodrigo Juarez Gonzalez. Han kommer från Culiacan men bor sedan tre år i Sverige. Hans bidrag till Nyans08 är ett självporträtt där han tydligt visar sina rötter.

Verkligen härligt reportage om Planket. Ångrar att jag inte pallrade mig dit, men familjen hindrade mig. Har man småttingar får man prioitera bort fotot ibland tyvärr...

Jag har ett fotoreportage på G. Ska se till att bli klar innan 31 Juli. Väldigt kul uppgift. Det var en bra utmaning. Svårt att välja bilder också...

Gjorde mitt reportage som ett blogginlägg och la upp ett album med bilderna.

RSS

Om

Bengt Bengt skapade det här sociala nätverket påNing.

© 2009   Skapad av Bengt hos Ning.   Skapa ett eget socialt nätverk

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Integritet  |  Användarvillkor

Se statistiken