Bild och foto

En bild säger mer än tusen ord

Nu är detta min högst personliga åsikt.
Jag tycker folk lägger upp alldeles för många bilder åt gången. Inget fel i det kanske. Man kommer hem och har tagit massor med fina bilder och vill gärna dela med sig av upplevelsen och de fina bilderna. Det blir tyvärr oftast att bilderna "drunknar" i mängden, man orkar helt enkelt inte bläddra igenom alla för att komma vidare till nästa medlems bilder. En annan effekt som uppstår är att den medlem som kanske lagt in ett par tre bilder också "drunknar" i "bruset" av 20 bilder på en och samma solnedgång.
Om man begränsar antalet uppladdade bilder per dag till kanske 5 eller 6 så tror jag att chansen att få dom kommenterade ökar med 50%. För det är väl för det vi laddar upp våra bilder här, att få dom kommenterade?

Är det för att visa släkt och vänner våra senaste alster så finns det andra bättre ställen att ladda upp bilder på, t.ex. Flickr.com eller Extrafilm.se.

Som sagt så är detta helt min personliga åsikt och jag tror att forumet skulle vinna på en viss begränsning i "bilder per dag". Kommentarerna kommer helt visst att öka och även att flera kommer att kommentera samma bild och det blir en livligare diskussion kring bilden. :-)

Dela

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Normalt ogillar jag den här typen av regleringar, men här håller jag med dig helt och fullt Christer. Att man åtminståne på något sätt försöker sätta diskussionen av mer genomtänkta bilder i förgrunden på något sätt. Kanske räcker det med en diskussion här om syftet med communityn... Det genomtänkta och genomarbetade försvinner lätt i strömmen av bilder.

Håller med både Christer och Peter i deras inlägg. Tycker inte heller i allmänhet om begränsningar i sådan här forum men om syftet med att lägga upp bilderna här är att få feedback på sin nedlagda tid i fotgraferandets konst så blir det nästan en omöjlighet för den kritikgivande parten att ge omdömen på alla bilder. Det finns även en risk att omdömena blir "urvattnade" istället för att kritiken blir väl formulerad och genomtänkt. Kanske en tråd att ta upp vad gäller syftet med publiceringenav sina bilder...?

Tycker också det, lägg bara upp den allra bästa bilden. Precis som fotobloggar fungerar, ungefär en bild om dagen i stället för alla på en gång.

Jag tror att det också kan vara av fördel för alla att man inte öser in bilder. Det är bra att vara medveten om att man kan använda Albumfunktionen till att visa ett bildspel på sin webbsida eller blogg. Då kanske man inte är jätteintresserad till att få alla bilder kritiserade.

Det är nog flera av medlemmarna som använder kommunityn med andra skäl till att lära sig om foto.

Däremot skulle vi kunna använda Hård och Mjuk Bildkritik på det sättet. Just nu används inte forumet speciellt mycket. Jag själv är inte så mycket för förbud eller begränsningar.

Ju fler som är aktiva och använder kritik som ett sätt att lära sig mer om foto desto bättre och vi får fler kommentarer per bild...

Min åsikt är fortfarande att det bör vara en begränsning.

Plattformen kräver i så fall avancerad programering, vilket inte jag har tid för...så tyvärr är det inte en möjlighet...

Jag själv anser nog det inte heller speciellt nödvändigt när det bara är ibland som det droppar in massor av bilder från en ny användare...

Sedan så står det väldigt stilla periodvis...Communityn är ganska liten och långsam...

Jag förstår din tanke, men tycker inte själv problemet är jättestort...

Bumpar den här tråden! Tycker den har blivit aktuell igen.

Håller med. Man sätter in de bilder man är mest nöjd med och vill ha kritik på. Men som ny användare vill man nog sätta in en mängd bilder i sitt album, och då kan det bli lite mycket just vid det tillfället.

Det gör du med den äran...

Tanken är god men då krävs bättre programmering eftersom det inte finns på plattformen. Jag har själv startat en grupp på Ipernity mer om den senare men du kan själv styra vilka som kan se dina dokument. Dokument innebär alltså annat också, som ljud och inte bara bilder som tex Flickr....

Just nu är det den här plattformen men jag lutar åt en friare form och Ipernity. Du äger föresten rättigheterna till det du väljer att lägga ut...du styr själv över till vilka....

RSS

Om

Bengt Bengt skapade det här sociala nätverket påNing.

© 2009   Skapad av Bengt hos Ning.   Skapa ett eget socialt nätverk

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Integritet  |  Användarvillkor

Se statistiken