Jag har för mig att det är tvärt om. Att det mänskliga ögat inte vill ha symmetri. Människans hjärna föredrar asymmetri och det var därför som "the rule of third" eller tredjedelsregeln uppstod. Även det "gyllene snittet" visar på att hjärnan föredrar asymmetri.
Titta på blombuketter som är gjorda av proffs, det är aldrig 2,4,6 eller ett jämt antal blommor. Däremot 3,5,7 osv för det ger mer harmoni.
De som fotar med 6x6 format måste verkligen tänka på dessa regler för att få harmoni i bilderna.
Nu finns det tack och lov alltid undantag förstås.
Den fina bilden ovan hamnar med nöd och näppe inom tredjedelsregeln tack vare molnen.
Och på din fråga: Jag strävar alltid efter asymmetri i mina bilder så långt det går. Men som sagt det finns alltid undantag och det är spännande att bryta regler.
Permalänk Svar från Bengt hos 22 September 2008 på 19.29
Jodå...inlägget var gjort för att se om någon reagerade. Det är nog så att hjärnan reagerar på assymmetri och därför står sådana bilder ut. Jag gillar också att bryta mot regler och försöka utmana det som är kliché...
Assymmetri har nästan blivit så vanligt att det har blivit tråkigt. Jag är litet förtjust i Peter Greenaway och han bygger upp sina filmer väldigt symmetriskt..alltid motvikter.
Leker litet med assymmetri och symmetri i kontrast till varandra.