Bild och foto

En bild säger mer än tusen ord

Hur många utav er, fotar med kamerans egen inställning i svart-vit? Själv använder jag den mycket ofta och resultaten är mycket bra , till exempel dessa trista dagar utan sol och bara en massa regn , det blir inte så mycket färg i sig , men om man kopplar bort färgen och ser världen i svart -vit då kan det bli en riktigt fin upplevelse.

Dela

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej ,

Jag har en blog som pågår som heter "testar lite svartvitt" där vi kommit in lite på det här och där jag har nyligen tagit lite bilder i svartvit och undrar hur andra gör , med inställningar osv.

Jag tycker att kamerans inställning för svartvitt gör det mycket bra och föredrar det just nu. Efteråt kan jag ibland lägga på ett typ varmfilter som gör den sepia betonad. Men jag har ingen vana av svartvitt och försöker lära mig mer om det så det är intressant att höra andras erfarenheter.

hälsningar,
Johny

Jag kommer nog också göra som du att koppla om till Svartvitt just för att koppla om sinnet till svartvitt. När man börjar få ett bra seende kan man nog gå tillbaka till färg för att ha fler möjligheter...

Hej Igen,

Blev lite nyfiken, såg att du har en E520. har du haft den länge ? Vilken av dina kameror fotar du svartvitt med just nu.
Med min Olympus E420 kör jag med svartvit-läge, +2 kontrast, +2 skärpa, 0 saturation. Har däremot inte hunnit prova med brusreducering av och på i kombination med höga isotal för att simulera "filmbrus" och ifall det kan ge bra bildkänsla.

Vänliga hälsningar,
Johny

Hej

Jag har en hel del kameror som jag fotar med svartvit ,men min klar favorit är pentax k20 D på grund av alla dess intällningar som kan göras med den. Allt ifrån svartvit, sepia, collodion ,daguerreo , palladium osv kan göras direkt i kameran utan att behöva använda photoshop till det. Sen en annan favorit är panasonic lumix LX3 som följer med alltid nuförtiden där kan man snacka om svart vit som blir bra direkt . Mvh/Mandrakonian

Sjysst. Tycker K20 verkar riktigt bra men har hållit i den och trivs inte alls med greppet :(.

Ja LX3 verkar riktigt trevlig. Riktigt kul att det börjar komma bra kompakt kameror.

Konverterar alltid mina bilder i PS. Man har mest kontroll då och man har ju möjligheten till färg också.

Jag fotografera i RAW och konverterar sedan till svart-vitt i PS. Föredrar att göra det i PS istället för i Camera RAW.

RSS

Om

Bengt Bengt skapade det här sociala nätverket påNing.

© 2009   Skapad av Bengt hos Ning.   Skapa ett eget socialt nätverk

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Integritet  |  Användarvillkor

Se statistiken