Jag funderar på att köpa mej en ny kamera. En Nikon D90. Finns det någon här som har några tips och råd angående den kameran. Den är väl hyffsat ny om jag förstått det rätt.
Hej Anette. Nikon D90 är en mycket kapabel kamera och prisvärd. Minns inte vad du har idag. Är det Nikon och har du många objektiv ?. Vad är det du saknar i din kamera idag som du önskar i en ny osv. Eller är det snarare nya kompletterande objektiv du behöver ? Ett bra objektiv är dyrt men kan omedelbart få det att kännas som du har en ny kamera :).
Oj, vilka bra svar jag fått. Jag har en canon 450d och har haft den ett år. Och har 3 objektiv till den. canon 18-55 tamron 70-200 och min favorit sigma 28-300. Men det känns som om jag vuxit ur kameran på något vis. Och jag saknar filmen som finns i D90. Jag har även en fuji finepix 9500 med filmning i. Men det blir mycket att släpa på i skogen. Vi föder upp jakthundar och vill kunna filma upptagen och dreven några minuter.
Objektiven passar inte till D90, så man får väl nästan börja om från början. Jag har tänkt att köpa ett värsting objektiv och när jag nu funderat ett tag på att skaffa en ny kamera så är det väl bäst att skaffa den nu innan jag köper objektivet.
Vet inte om jag har fel, men jag fick för mej att D90 är snabbare och tystare än canon 450. När man sitter på pass och ska fota vildsvin så hör dom ju nästan när man andas. Och dom är snabba som oljade blixtar.
Jag tar inte världens bästa bilder och man kan väl betrakta mej som nybörjare. Men jag kikade lite på kompisens D80 och den kändes mycket bra.
Hej Anette. Vad bra att du kunde ge lite mera information. JAg blir lite frågandes hur du kan ha vuxit ur kameran, den har ju trots all en hel del funktioner men jag hör att du saknar videofunktionen så låt gå för det. Nackdelen med den kameran du haft, för de behov du har tycker jag är Liten viewfinder (gör det svårt att följa snabba djur/action) och ej vädertålig (bra om man är ute mycket med tanke på hundar och jakt) och nytt behov med ej video.
Med tanke på det uppfyller D90 bättre viewfinder och video men ej vädertålig. Pentax släpper en ny modell nu modell K-7 som har video , bra viewfinder och vädertålig. Har fått positiv respons men har inte sett några reviews på den kameran än.
Ett 3 alternativ med videofunktion kan vara den kommande Panasonic GH1 som har en hel del finesser och mycket bra video . ej vädertålig och ej lika snabb som D90 och K7 men kanske tillräckligt beroende på hur du fotar.
Med andra ord:--------------------------------------------------------------------
1. din nuvarande kamera borde vara tillräcklig om du kan lösa videofilmningen på annat sätt.
2. Om inte och du har köpbehov :) är D90 inte fel och kommer fungera för dig.
3. Pentax K7 är förmodligen ännu bättre för dig, vädertålig betyder att du kan fota/filma även om det regnar kraftigt + har inbyggd bildstabilisering i kamerahuset.
4. Panasonic GH1 mikro 4/3 dels kameran som är betydligt mindre och lättare at ta med och med troligtvis bättre videokvalitet än D90/K7 men inte lika ljusstark och lika snabb i antalet foton per sekund. En outsider som sticker ut och kan förändra hur du tar bilder.
Om jag vore du skulle jag försöka komma till en fotobutik som har dessa modeller och prova de för att se hur de känns i handhavandet. Obs vet inte om Canon har någon modell med video annars kan ju det vara ett alternativ med tanke på att du redan har objektiv till Canon.
om du har objektiv till canon ärcanon eos 500d ett bättre val än nikon d90. skaffa ett 50mm och lär dig ett fast objektiv. Du kommer hitta vinklar du inte tänkt på. tänk om objektiven gör bilden medan kameran bara är en bärare av den. Canon eos 500d har bättre video än vad nikon D 90 har.
Så här många goda råd hade jag aldrig kunnat drömma om att få. Nu är jag veligare än någonsin(skrattar) Men det lutar nog med att jag håller mej kvar vid Canon tack vare era tips. Att jag känner att jag vuxit ur min kamera är väl bara en fix ide. Jag vill bara utvecklas och lära mej allt på en gång. Det är nog det stora felet med mej. Jag fastnade nog lite på att Nikon lämnar en kurs och 3 rengöringar i priset också.
Har ni fler tips om canon?