Bild och foto

En bild säger mer än tusen ord

Hej skulle bli glad om ni ville skriva några rader om bilden, jag har retucherat på min Laptop i Paint Shop Pro, jag tycker det är svårt att avgöra om det ser bra ut på den blanka skärmen. Jag vet att skärpa saknas på bilden men vill gärna veta om färger och annat ser okej ut hos er andra hoppas ni har lust att hjälpa mig med detta. Är den för mör ljus och liknande skulle jag vilja veta.

Dela

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Här är bilden

Färgerna är det inget fel på, de har bra mättnad. Det jag tycker är konstigt och som stör mig är de konstiga vertikala linjerna i oskärpan på bakgrunden.

Vad gäller den lilla oskärpan på kaninen är det bara att kopiera lagret med bilden och skärpa upp så att ögat är skarpt och bra. Konsentrera dig på ögat, bry dig inte om hur det andra ser ut. Lägg på en omvänd lagermask (på PS håll alt-tangenten nertryckt när du lägger till en lagermask). Välj en lagom stor pensel med mycket ludd och vit färg, 10-30% opasitet. Måla sedan in skärpan runt ögat och på andra ställen där du vill ha det.

Tack så mycket Christer för jätte bra svar och tips på uppskärpningen, jag vet faktiskt inte varför det blev dessa vertikala linjer vid inzoomningen tycker också det stör lite.

Tack Hannu det var precis vad jag ville ha svar på det är svårt med laptopen det lilla minsta man ändrar skärmens läga kan betyda mycket. Så då kanske jag ska göra bilder som jag retuscherar på den en aning ljusare.

Aha japp jag hade UV filtret på då ska jag ha det i åtanke och ta bort det när jag zoomar in fullt, jag är mycket tacksam för svaret.

mvh/Siw

Blanka skärmar är ett problem vid bildbehandling. Har samma problem själv så jag förstår dig.

Beträffande din bild så undrar jag om du inte skulle tona ner den ljusa fläcken bakom haren. Denna fläck stör ganska mycket som jag ser det.

Vad de sneda ränderna kommer ifrån törs jag inte spekulera i, utom att jag tvivlar på att det skulle vara UV-filtret, såvida det inte är ett uselt sådant av suspekt härkomst. Har aldrig haft några problem med skärpestörningar och störningar liknande dessa under alla de år jag använde UV-/skylightfilter. Dock har jag aldrig använt något annat än filter av bästa tillgängliga kvalitet.

Tack för era svar som jag uppskattar mycket, jag tror inte det är min Canon 40 D eller objektivet då jag har tagit andra bilder med full inzoomning. Har inte testat än men jag tror dock på filtret det var ett biilligt Massa nu har jag beställt ett äkta B&W så vi får se. Men jag ska ta fler bilder med och utan filter för att kolla, gluggen är ett Sigma 120-400 Apo HSM OS. Jag återkommer med nytt info hur det går, ska testa att mörka ner det ljusa.

tack hälsningar Siw

P.s Det slog mig just att det kanske var OS motorn som inte upträdde helt korrekt vid tillfället, inga andra bilder har ju fått det här lustiga mönstret, jag kanske tryckte innan motorn var helt klar, vad tror ni?

Nu har vi bara sett den retuscherade bilden, så jag undrar om de sneda linjerna är synliga på den oretuscherade bilden. Om linjerna saknas på originalet så ju saken mer eller mindre avgjord som jag ser det.

Hej killar!

Nu har jag testat flera bilder med och utan filtret och vad jag kan se så är det Massa filtret som gör att det blir sånt konstig fenomen. Jag har tagit på ungefär samma avstånd som när jag zoomade in haren och kollat innan retuschering cch full inzoomning, jag ska lägga upp två bilder så fort jag konverterat dem.

Här kommer två bilder med och utan filter, har endast dragit ner storleken och lite retuschering men helt klart är det Massa filtret som är kass.

Utan filter

Med massa filtret

Felet tycks vara lokaliserat. Har sedan jag börjat plåta digitalt slutat att använda filter. Kör med objektivlock för att skydda opbjetivets frontlins istället.

Ok, till de andra gluggarna har jag Hoya filter och aldrig haft det här fenomenet, jag hoppas mitt B & W kommer snart. Så snålheten bedrar visheten stämmer ganska så bra ibland, jag komme rinte att köpa billiga filter mer.

RSS

Om

Bengt Bengt skapade det här sociala nätverket påNing.

© 2009   Skapad av Bengt hos Ning.   Skapa ett eget socialt nätverk

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Integritet  |  Användarvillkor

Se statistiken