Bild och foto

En bild säger mer än tusen ord

Funderar ofta på begreppet vad är bra bild. Vad är viktig, den perfekta exponering, skärpa som sticker som tunn rakblad i ögonen, budskap, som kanske är inte så bekväm, känslor eller...
Jag fårstår att för oss en bra bild kan innebära massa olika saker. Vad vill du med din fotografering?

Dela

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Jag tycker att dom bilderna som är bäst är dom som är estetiskt tilltalande eller som är tagna i helt rätt ögonblick. Jag önskar själv att jag var mer estetisk än vad jag är men alla är vi olika.

Att få till en knivskarp bild klarar alla med rätt teknik och utrustning. Det går att lära sig men det där konstnärliga är nått man har i blodet och jag kan ibland bli lite avundsjuk på dom som har det gratis. ;-)

Den här tråden är väl först och främst inriktad på den subjektiva upplevelsen av bilden och den är förvisso intressant, men vad där det som gör att en bild överskrider den personliga smaken? Terje Hellesø brukar ofta avsluta en fotoblogg-post med en stilla undran om det bara är han själv som gillar bilden eller om det är fler. Det här handlar givetvis om tradition (och konvention), men vad än de personöverskridande egenskaperna beror på, så är det intressant att fundera på vad de består av.

Sen är det väl så att ingen upplevelse är helt subjektiv eller individuell. Vi påverkar givetvis varandra. När jarka skriver "en bra bild" så fungerar det som en strävan mot någonting normativt, eller åtminstone en gemensam syn på vad som är bra. Foto handlar ju om kommunikation. Det är nog få fotointresserade som fotar bara för att själv beundra sina bilder.

Sett ur den här synvinkeln blir jarkas andra mening intressantare. Jag har till exempel sett bilder som jag är helt säker på att de personöverskridande egenskaperna handlar om tex skärpan, eller ögonen, eller budskapet, eller symboliken, eller till och med oskärpan...

Jag lyfter den här diskussionen ytterligare med en artikelserie och börjar med några tankar.

Jag följer alla svar och det är givande. Jag själv försöker göra den vanliga bilden lite ovanlig med
hjälp av ljuset,stämningen och ögonblicket.Ett minimum
av teknik,en gnutta tur,och ett stänk av bildkänsla är
mitt recept för en bra bild kan vara.

En bra bild är lika mycket tur som skicklighet , dvs rätt tid eller plats och veta vad du gör med kameran. En bra fotograf kan berätta en historia med sin bild genom att presentera en känsla som du tolkar i ditt eget sinne, kanske något du har varit med om eller något du läst etc.
För mig är en bild något jag lämnar kvar för dom som är i min närhet dvs min familj. En historia om mig och min resa genom livet. En nyfikenhet för att se världen med andra ögon och för att kunna förstå att det inte finns något som är perfekt i världen. Kanske behöver vi fotografi för att kunna förstå att det finns något mera där ute än materiella ting ,något vackert men väldigt skört. För mig den dagen jag började fotografera blev dagen började jag växa som människa och insåg att vi hör ihop oavsett hur annorlunda vi tycks kunna känna oss ibland.

Väldigt vacker fin beskrivning.Håller fullständigt med dig. Tack Mandrakonian.
Hälsar/jarka

RSS

Om

Bengt Bengt skapade det här sociala nätverket påNing.

© 2009   Skapad av Bengt hos Ning.   Skapa ett eget socialt nätverk

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Integritet  |  Användarvillkor

Se statistiken