Bild och foto

En bild säger mer än tusen ord

Hur funkar det där med skärpa egentligen?

Här hittar du en länk direkt till Mattias Karlssons utmärkta webfilm om hur skärpa funkar. Klicka här!

Den här guiden är super duper bra! =) Mattias är ett pedagogiskt föredömme! Det blir ännu roligare att lära något ur Photoshop med honom vid rodret på skutan. =)

Dela

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Lensbadie funderar runt begreppet "Skärpa"
Jag är inte bäst i världen på detta, o nej, Men jag har funderat en del på det.
Så här jobbar jag för att få till något så när skärpa.

Vid fototillfället är jag förbaskat petig. Jag tar måååånga bilder. För tillfället till just den bilden, där, då och med det ljuset kanske aldrig kommer igen! Fråga mig, jag vet att det kan vara så.

* Jag använder en, och endast en, autofocus punkt (förbaskat svårt ord att stava till) =)

* Jag "chimpar" mycket. Vid fototillfället. Chimpa - att kolla bilden i kamerans display, i maxinzomat läge.
Å tro mig jag är förbaskat petig. Jag ger mig inte förän jag är nöjd. Jag kanske måste flytta autofocuspunkten till ett annat ställe på motivet för att få bättre skärpa i bilden.
Autofocuspunkten mäter i många kameror kontrasten mellan ljust och mörkt. Vilket gör att jag får sätta autofocuspunkten på ett ställe på motivet där det är skarpa linjer mellan ljust och mörkt.

* När jag laddat in bilderna i datorn och gör en första "koll" tittar jag på bilderna i största läget. Jag använder Adobe Bridge. Oskärpa - Ta bort. Ingen blir glad åt oskarpa bilder som ligger på hårddisken och tar plats.

* Skärper bilden "lagom". Jag ska återkomma till varför.

Om en bild inte är skarp från början, alltså redan i kameran, kastar jag bort bilden. En oskarp bild går aldrig att få skarp i ett bildbehandlingsprogram. Det man egentligen skärper i bildbehandlingen är den "mjukhet" som finns i objektivet.

Tex mitt 50 mm objektiv är väldigt skarp medans mitt 70-300 objektiv inte alls är lika skarpt. Jämför bilderna i mina foton mellan bilden "Bappelsiner" som är taget med 50 mm och "Chilli" som är taget med 70-300 mm. "Bappelsiner" är skarpare.

När man skärper en bild så skärper man ju faktiskt HELA bilden. Allt som finns där. Så även bruset. Säg den kamerasensor som är brusfri. Näpp finnes inte. Alltså skärper man också bruset. När man tittar på en bild som är skärpt, i fullt inzomat läge, kan det i vissa fall se ut som bilden är full med grus. Det är givetvis en rad faktorer som påverkar detta med brus men det får bli en annan diskussion.

Hela bilden är "kornig". Ju mer man skärper, ju större klupar kornen ihop sig. Å dom syns, tro mig. Snyggt - nä tvärt om. Vansinnigt irriterande och kan förstöra de vackraste bilder.

Vad är dina tankar kring begräppet "Skärpa"?

P.s Jag stavar som jag vill =)) D.s

Jag upplever mig själv på samma sätt, att vara "lite för snabb". Man kommer ofta hem och är arg på sig själv att man inte var nogrannare. På min nya kamera kan jag chimpa på pixelnivå, och då har man bra koll.
Brusreducering kör jag i DeFine.

RSS

Om

Bengt Bengt skapade det här sociala nätverket påNing.

© 2009   Skapad av Bengt hos Ning.   Skapa ett eget socialt nätverk

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Integritet  |  Användarvillkor

Se statistiken