Jag har lite funderingar på att skaffa en mellanring till mitt 50mm F1,8 och ha lite som macro. Är inte så superförtjust i macro men vore ju kul att ta lite såna bilder nu när våren kommer och knoppar brister osv...
Är det någon som vet hur bra det funkar med mellanring på ett sånt objektiv. Vad är det som händer, får man bättre närgräns och blir det ok förstoring och funkar AF osv.
Mellanringen kostar runt 900kr och är ju billigare än ett beggat macro objektiv som brukar gå loss på en minst 2500:-
Jag gjorde en sök om det... Hittade en tråd om det på Flickr....Det verkar funka bra...Du får bara vara medveten om att du får ett väldigt kort skärpedjup med mellanringar...
Lite rörig diskussion det där. Ingen direkt fakta om AF osv. Fast det verkar som folk är nöjda. Det verkar vara hela mellanringssatsen folk kör med och den är ju betydligt dyrare. Man kanske kan få testa i butik?
Nu när jag läst lite om detta med mellanringar så verkar det mest som att man enbart får bättre närgräns!? Stämmer det? Isf så kan jag lika gärna köra med mitt Sigma 18-50mm f2,8 Macro som närbildsobjektiv!? Det har en närgräns på 20cm.
Eller innebär mellanringar någon mer fördel än just bättre närgräns?